Havo-leerlingen Mondriaan College presenteren innovatieve oplossingen voor regionale bedrijven op presentatiemarkt
Tijdens de markt in de aula van het Mondriaan College laten de leerlingen hun eindproducten zien. Ze hebben gewerkt aan praktijkgerichte opdrachten voor uiteenlopende bedrijven en organisaties, zoals de gemeente Oss, AVEM Kinderopvang, de Lievekamp en Spierings Cranes. Dit zijn geen fictieve cases: de deelnemende bedrijven leveren opdrachten met daadwerkelijke uitdagingen uit hun dagelijkse bedrijfsvoering, waarbij zij de inzichten van de leerlingen direct kunnen gebruiken.
Leerlingen gaan in de praktijk aan de slag voor toekomstig hbo
Het Mondriaan College heeft het praktijkvak havo geïntroduceerd om de brug tussen havo en hbo te verkleinen. Door samen te werken met regionale bedrijven krijgen leerlingen de kans om hun theoretische kennis om te zetten in praktische vaardigheden zoals onderzoek doen, creatief ontwerpen en probleemoplossend denken. Dat sluit aan bij de visie van de school: leren door te doen. Door de verbinding met regionale bedrijven op te zoeken, worden praktijk en onderwijs op een inspirerende manier verbonden.
Nienke Biemans, docent In Bedrijf en docent wiskunde op het Mondriaan College: “Deze samenwerking stelt ons ook in staat om de leerlingen beter voor te bereiden op het vervolgonderwijs en de arbeidsmarkt. Het contact met bedrijven helpt ons te begrijpen welke vaardigheden essentieel zijn voor de toekomst van de volgende generatie werknemers. Het is ontzettend leuk om leerlingen te kunnen begeleiden bij de uitvoering van een praktische opdracht voor een echt bedrijf en hen mede daardoor zo goed mogelijk voor te bereiden op het vervolgonderwijs.”
Van onderzoek tot presentatie: de bedrijfscasus als leerervaring
In de module “In Bedrijf” gaan de leerlingen gestructureerd aan de slag met een bedrijfscasus. Ze doorlopen een onderzoek- of ontwerpcyclus en werken hun oplossingen uit in een eindproduct dat zij vervolgens presenteren. Zo heeft een groep leerlingen voor het Urban Ox Park een duurzaamheidsplan ontwikkeld, terwijl een andere groep voor de brandweer een campagne idee heeft ontworpen om brandveiligheid onder jongeren te promoten. Deze praktijkervaringen zijn waardevol voor zowel de leerlingen, die leren om zelfstandig een project op te zetten, als voor de bedrijven, die frisse en vaak innovatieve ideeën ontvangen.
Leerlingen die deelnamen aan de module reageren enthousiast op het proces. Sem (16 jaar): "Het was een leerzame ervaring om voor een echt bedrijf te werken en een evenement te organiseren. Door actief bezig te zijn in de evenementenbranche in plaats van alleen theorie, kreeg ik een duidelijker beeld van wat er allemaal bij komt kijken. Ik heb veel geleerd over de organisatie van evenementen en besef nu dat er veel meer werk in zit dan ik dacht. Dit was voor mij een waardevolle manier om praktijkervaring op te doen die je niet uit een boek haalt”. Door daadwerkelijk voor bedrijven aan de slag te gaan, krijgen leerlingen een realistischer beeld hoe processen er in de praktijk uitzien. Suus (16 jaar) vertelt daarover: “Het was een lastig project om uit te voeren en het heeft veel tijd gekost, maar ik vond het wel heel leuk om te doen en om inzicht te krijgen in hoe zo’n proces gaat. Hierdoor kreeg ik al snel het besef dat het niet alleen even een idee doorgeven is. Het was een interessant proces en ik heb er veel van geleerd.”
Details van de markt:
- Wat: Presentatie “In Bedrijf” door havo 5-leerlingen van het Mondriaan College
- Waar: Aula van het Mondriaan College, Mondriaanlaan 1, 5342 CN, Oss
- Wanneer: Dinsdag 10 december 2024, 15:30 - 16:30 uur